Rendement van trainingen wordt wel eens als heel laag neergezet maar is dit ook zo? Als gevolg van veranderingen in de aard van arbeid door snelle veranderingen op economisch, technologisch en sociaal gebied is de interesse voor werkplekleren in beroepsonderwijs en trainen of leren sterk toegenomen. Beroepsonderwijs en trainingen creëren ‘menselijk kapitaal’, zodat competentieontwikkeling de productiviteit van werknemers bevordert. (Van Lieshout, 2008).
Het rendement van trainen en werken.
De bevindingen over het directe rendement zijn overwegend positief. De bevindingen wat betreft beroepsspecifieke competenties zijn wisselend. Dit is opvallend, gezien de aanname dat dit bij uitstek plaats zou vinden door werkplekleren. Cognitieve competenties worden ontwikkeld. Maar het aantal gedragstrainingen blijft achter de werk-leerervaring geen effect op persoonlijke ontwikkeling, terwijl de andere studies positief zijn. Effecten lijken afhankelijk van onder andere voorbereiding, kenmerken van de leeromgeving en begeleiding. Ook de bevindingen over het indirecte rendement van werkplekleren op initieel niveau zijn overwegend positief.
Bij alle vormen van aanbod van leren zijn de lonen van de mensen met een beroepsopleiding hoger dan de lonen van ongeschoolden en van mensen die geen training hebben gevolgd. Ook wordt voor alle onderzochte landen gevonden dat de transitie van een meer werk gerelateerde beroepsopleiding naar werk soepeler verloopt dan de transitie van een meer schoolse beroepsopleiding. Dit vertaalt zich zowel in kans op een goede eerste baan als een kleinere de kans op werkloosheid.
Op de lange termijn wordt naar verwachting enkel nog positieve effecten gevonden van een werkgerelateerde beroepsopleiding of training ten opzichte van een meer algemene beroepsopleiding of algemene training. Het aantal studies dat ingaat op de werkgeverseffecten van trainen en werken is beperkt.
Om de hierboven genoemde redenen maken we trainingen op maat. Samen trainen we op het gebied van kennis, kunde en ervaring. Maat werk die past bij je organisatie, medewerkers en of team.Dit doen we met de BOOST methode en we maken gebruik van MYTalentboard. Nieuwsgierig schrijf je in voor een kennismakingssessie
Referenties over rendement van trainingen:
Literatuur Borghans, A. H., Golsteyn, B., & Grip, A. d. (2006). Meer werken is meer leren : determinanten van kennisontwikkeling, Theorie[reeks] ; 32 (pp. IV, 108). ‘s-Hertogenbosch: CINOP. Petticrew, M. & Roberts, H. (2006). Systematic reviews in the social sciences: a practical guide. Malden, MA; Oxford: Blackwell Publishers. Van Lieshout, H.A.M. (2008). Different hands. Markets for intermediate skills in Germany, the USA and the Netherlands. PhD thesis University of Utrecht. Groningen: Hanzehogeschool.Borghans, A. H., Golsteyn, B., & Grip, A. d. (2006). Meer werken is meer leren : determinanten van kennisontwikkeling, Theorie[reeks] ; 32 (pp. IV, 108). ‘sHertogenbosch: CINOP. Van Wieringen, F., & Attwell, G. (1999). Vocational and adult education in Europe. In F. v. Wieringen & G. Attwell (Eds.), Vocational and adult education in Europe (pp. 1-17). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.