Iedere Dag beter worden op de werkvloer! Meer dan 25 jaar heb ik als trainer in keukens mogen kijken van de meest uiteenlopende organisaties. Organisaties waar met name groei of meer begrip op de werkvloer als hulpvraag werden benoemd binnen verbetertrajecten. Vanuit mijn dagelijkse praktijk merk ik dat in alle gevallen organisaties moeite hebben met het communiceren van veranderingen. Deze vertaalslag vormt grotendeels het bestaansrecht van opleiders als Steyn&Allberg.
Steyn&Allberg is naast opleider voornamelijk strategische partner in talentontwikkeling voor individuen en teams. Wij zijn met name actief op het gebied van training en coaching, met de focus op een positieve gedragsverandering bij de deelnemers. Iedere dag beïnvloeden wij deelnemers door het stellen van relevante vragen. Hiermee beogen wij dat deelnemers ander gedrag laten zien en een andere mindset aannemen tijdens het werk. Ons werk daagt dus uit om na te denken over de psyche van de mens; ‘Waarom werkt iemand en waarom werkt hij/ zij hier?’
TRAINING EN COACHING
Dit aspect maakt ons werk fascinerend en uitdagend. Ik vraag mij vaak af waarom mensen moeizaam functioneren. Hoe het mogelijk is dat iemand vol trots en enthousiasme een perfecte arbeidsovereenkomst tekent om vervolgens een aantal jaren later met tegenzin aan het werk te zijn. Ik zie ze dagelijks; medewerkers die in vastgeroeste patronen werken, medewerkers die ontevreden zijn over van alles en nog wat, medewerkers die geen ruimte willen geven aan andere wegen die naar Rome leiden. En vooral medewerkers die … klagen! Ze klagen dan bij voorkeur niet rechtstreeks tegen diegene waarvoor het geklaag bedoeld is. Nee, wat ik vaak zie is dat klagende medewerkers vooral steun zoeken bij gelijkgezinde collega’s. Het gevolg is dat zij samen een klagend bondje vormen en dan vrolijk tijdens pauzes alle gal van de dag doornemen!
JA-MAAR CULTUUR
Het management merkt in zo’n situatie dat er onvrede speelt op de werkvloer. Managers voelen als geen ander aan dat de sfeer; goed, vrolijk, gespannen of ronduit vijandig is. Managers weten doorgaans echter niet hoe ze hier mee om moeten gaan. Uiteindelijk wordt er, in voorkomende situaties, een beroep gedaan op een professionele opleider. De hulpvraag lijkt in eerste instantie complex maar komt vaak op hetzelfde neer; ‘Ja, op zich hebben wij goed gekwalificeerde medewerkers, maar ja, ze doen niet meer wat wij van ze vragen’ of ‘Onze medewerkers kunnen niet goed samenwerken, laat staan onze afdelingen’ of ‘Onze interne communicatie mag wel wat beter’ of veel schrijnender ‘Ons bedrijf bestaat uit te veel eilandjes, we leven dagelijks in een JA MAAR cultuur… kunt u ons helpen?’
WERKPLEZIER OP DE WERKVLOER
Jaarlijks spreek ik honderden medewerkers van bedrijven die ik dagelijks binnen onze opleidingsprogramma’s verwelkom. Ondertussen moet ik duizenden medewerkers van bedrijven hebben gesproken. En wat mij opvalt is dat niet één van deze medewerkers heeft aangegeven dat hij of zij het fijn vindt om met tegenzin naar zijn of haar werk te gaan; niet één!
Iedereen die ik spreek heeft juist de wens om met veel plezier naar het werk te willen gaan. Werkplezier komt als drijfveer nummer één naar voren om te willen werken! Dus nog voor het hebben van zekerheid, nog voor de behoefte aan sociale contacten en nog voor een geldelijke beloning… Wetenschappelijk is inmiddels al lang bewezen dat het verhogen van het werkplezier de productiviteit verbeterd en het ziekteverzuim beperkt. Het verhogen van het werkplezier is dus de sleutel naar succes. Maar hoe realiseer je een optimale werksfeer? Hoe zorgen directies en managers ervoor dat medewerkers het gevoel hebben dat ze ertoe doen? Complimentjes geven is niet genoeg, wat overblijft is de vraag; hoe dan wel? Wij geloven dat eigenschap 7 van Stephen Covey’s bestseller ‘De 7 eigenschapen van effectief leiderschap’ het antwoord in zich heeft.
MANAGERS
Iedere ondernemer heeft zijn eigen DNA, zijn eigen missie en vaak een uitdagende visie. Dit maakt ondernemers uniek en in combinatie met het aanbod en de leveringsvoorwaarden van de onderneming is dit het onderscheidende vermogen wat als speerpunt wordt gebruikt in de marktbewerking. Onderscheidend en uniek … dat is wat ondernemers in de regel drijft om te excelleren. In de uitvoering hebben ondernemers mensen nodig om hun aanbod te verkopen of uit te voeren. En wanneer het bedrijf doorgroeit hebben ondernemers leidinggevenden nodig om werknemers aan te sturen; de zogenaamde managers.
Ik leef inmiddels in de overtuiging dat de sleutel voor het realiseren van (veel) meer werkplezier in de handen ligt van de managers. Wat is zijn of haar rol? Wat verwacht een ondernemer van een manager? Waar worden zij op beoordeeld? Wanneer doen ze het goed en wanneer is er ruimte voor verbetering? Welke opleidingen mogen zij volgen om zichzelf te verbeteren? Zo maar een aantal vragen waar opdrachtgevers geen direct antwoord op kunnen geven als wij deze vragen stellen bij een intake voor een opleidingen traject. En zeg nu zelf, als de manager niet precies weet wat zijn rol is, hoe kan hij of zij dan de bedrijfsvisie uitdragen of zijn / haar medewerkers goed aansturen? Hoe delegeer je dan werkzaamheden?
JEZELF VERBETEREN OP DE WERKVLOER
Vaak leggen wij de link naar sport. We vragen aan deelnemers van onze programma’s of ze vroeger aan sport gedaan hebben. In negen van de tien keer gaan alle vingers de lucht in. ‘Jazeker, ik heb vroeger op hoog niveau, gehockeyd, gevoetbald, tennis gespeeld etc.’ Onze tweede vraag is dan: Hoe vaak trainde jij per week om dit niveau te halen? ‘Vier keer in de week mijnheer, met op zaterdag een wedstrijd’. Dus als ik het goed begrijp heb jij van je zesde levensjaar tot je twintigste iedere week getraind… Dat is meer dan 6.000 uur! Waarom trainde jij zoveel? Om mezelf te verbeteren! Kreeg jij hiervoor betaald? Nee… natuurlijk niet, ik vond het gewoon leuk!
De eyeopener bij deelnemers volgt wanneer wij de volgende vraag stellen; ‘Nu ben jij manager, daar krijg jij maandelijks een flinke vergoeding voor. Je zou dus kunnen stellen dat je professional bent … Hoe vaak train jij nu nog om jezelf te verbeteren als manager?
Het antwoord luidt vaak: ‘eigenlijk nooit …’
Dit artikel is geschreven door Thijs Evers wil u meer weten over dit onderwerp neem contact met ons op!