quick scan

een eerste stap naar een improvement traject

De Quick Scan

Improvement zou een (continue) onderdeel moeten zijn van iedere bedrijfsvoering. Of je nu een startende, of al een lang(er) bestaande organisatie bent. De meeste organisaties vinden het lastig om te bepalen waar je dit zou moeten starten, of je hebt er gewoonweg niet de capaciteit voor, terwijl de wens om daar zelf actief mee aan de slag te gaan er wel is.

Onze Quick Scan biedt daarbij de uitkomst. Onze partners en procesbegeleiders voeren een Operationele Quick Scan uit, zodat jouw organisatie of team (eventueel in samenwerking met ons) het proces daadwerkelijk aan kan pakken.

Voor wie is de Quick Scan?

De Quick Scan is voor organisaties die wel willen verbeteren, maar het lastig vinden om de knelpunten te herkennen. Wellicht herken jij je in de volgende vragen: 

  • Waar begin je als je wilt optimaliseren? 
  • Hoe breng ik processen en activiteiten in kaart? 
  • Hoe herken ik knelpunten in een proces? 
  • Hoe geef ik taken de juiste prioriteiten? 
  • Wie is de klant en wat wil de klant? 
  • Hoe geef ik ‘continu verbeteren’ een blijvende plek in de organisatie? 

De Quick Scan geeft inzicht in deze vragen en de daarbij behorende uitdagingen. We gebruiken hierbij de technieken uit de methode van McKinsey maar dan kleinschaliger. 

Hoe ziet een Quick Scan eruit?

We trappen af met een kick-off, waarna we vervolgens in 1 tot 2 weken tijd de processen inventariseren en analyseren. Het resultaat? Aanbevelingen met een op maat gemaakte aanpak om zo veel mogelijk uit het besparingspotentieel te halen. Hieronder een voorbeeld van hoe de aanpak er uit kan zien (let op: de precieze invulling kan per organisatie verschillen): 

B.O.O.S.T. Methode

BEPALEN 

B(epalen): we starten met het bepalen van de ambitie. Het doel van deze eerste stap is de aanleiding en doelstellingen van het ontwikkelprogramma scherp te krijgen. We vertalen doelstellingen naar gewenst gedrag en het daarbij behorende competentieprofiel. 

O-METING 

O(meting): iedere deelnemer krijgt een competentiescan. Hiermee brengen we in kaart in hoeverre zij passen bij het gewenste profiel, welke gedragsverandering noodzakelijk is en hoe dat het beste kan worden vormgegeven 

ONTWIKKELEN 

O(ntwikkelen): wij stellen een ontwikkelprogramma of traject samen dat kan bestaan uit een mix van training, coaching en ondersteunende diensten om uw organisatie te ontwikkelen. 

STUREN 

S(turen): gedragsverandering kan alleen borgen als het management dit actief blijft monitoren. We geven management inzicht in de voortgang en de effecten van de training en/of coaching op performance. 

TESTEN of terugkoppeling 

T(esten): zowel het management als de deelnemers krijgen een eigen digitale omgeving. Daarmee kunnen zij ook na de trainingen blijven werken aan hun competenties. Voor management wordt het gemakkelijker om te coachen. Deelnemers krijgen adviezen hoe zij nog meer uit zichzelf kunnen halen. 

Improvement starten in jouw organisatie? Vraag de Quick Scan aan 

Wil jij kleinschalig starten met improvement? De Quick Scan is een mooie kennismaking. Wil je het maximale uit het verbetertraject halen? Ons team van ervaren procesbegeleiders kan je daarbij helpen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken. 

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL MEER INFORMATIE OVER DE QUICK SCAN

wij ontwikkelen groei samen met jou

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL GRAAG DE WHITEPAPER ONTVANGEN.

Download white paper ‘Datagedreven besluitvorming’

wij ontwikkelen groei samen met jou

Steyn&Allberg maakt gebruik van cookies

Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.