Waarom trainen organisaties zonder doel? Vaak wordt me gevraagd of ik een standaard training kan geven. Bijvoorbeeld een Verkooptraining voor de binnendienst, Onderhandelen of Time management.
Natuurlijk kan ik dat. Maar op de vraag waarom ze die training willen krijg ik onderstaande antwoorden:
- Ik moet de medewerkers wel wat bieden, anders gaan ze weg.
- De verkopers lopen achter op target
- We hebben veel offertes maar we scoren niet.
- Binnendienst maakt onvoldoende afspraken voor de accountmanagers
Ik ga je uitleggen waarom ik voorstander ben van een andere benadering. Bovenstaande antwoorden zijn vaak gericht op de onderneming, niet op de medewerker, de mens. We weten heel veel van een onderneming. Met een druk op de knop hebben we de omzetoverzichten, de financiële stand, geleverde orders en nabestellingen, marketing campagnes en pipeline.
Maar wat weten we van de medewerker?
Een Naam, datum in dienst, salarisschaal en ziektedagen. Dat leggen we vast en weten we wel. Wat weten we van de persoonlijkheid van de medewerker, de drijfveren en de motieven. Welke normen en waarden heeft de medewerker. En wat is de kennis en vaardigheden en welk gedrag vertonen ze.
Hoe ga je doelgericht om met talent?
De vragen over Wat wil je, Wat denk je, en Wat doe je, blijven dan vaak onbeantwoord. Welk talent heb je nu in huis? En welk talent heb je nodig? Inzicht in talenten is belangrijk voor:
- Selectie talenten
- Minder uitstroom/verzuim
- Mensen op talenten inzetten
- Samenstelling winning team
- Meer rendement uit persoonlijke ontwikkeling en training
Weet met welk doel je een medewerker traint!
Als je weet wat je in huis hebt, welke ambitie jij en de medewerker heeft, dan kun je een plan maken om de medewerker te ontwikkelen. Focus ligt op leren veranderen, het gedrag, de kennis, kunde, attitude én natuurlijk het proces.
En dit past prima in de reis die de medewerker gaat maken; van werven, onboarden, ontwikkelen en doorgroeien. Een leven lang ontwikkelen. Een leven lang groeien. Training en coaching moet ondersteuning bieden aan die groei. Niet als product wat op alles past. Maatwerk, gericht op gedragsverandering. Geen knoppencursus, standaard voor iedereen. Want we zijn allemaal uniek.
Rene Voortman