Veranderen is leren en leren is veranderen.

Veranderen is leren en leren is veranderen. Leren doet pijn en veranderen doet ook pijn.

Veranderen is weerstand?

Uit ervaring weet iedereen dat veranderen in het algemeen best lastig is. Hoewel de een makkelijker met de verandering omgaat dan de ander. Verandering gaat vaak gepaard met weerstand. Innerlijke weerstand tegen de verandering die we ondergaan. De vraag die meestal wordt gesteld is: “Waarom moet er veranderd worden?” .

Veranderen is leren en de waarom vraag!

De waarom-vraag is een essentieel onderdeel van gesprekken tussen coach en coachee. Als die vraag niet beantwoord kan worden, is er feitelijk geen bestaansrecht voor de verandering . De waarom-vraag is belangrijker dan de vorm, het hoe en wat. De focus op wat je doet en hoe je dat doet, creëert geen energie. Dit heeft ook betekenis voor de missie die organisaties formuleren, doelstellingen voor projecten en programma’s, enzovoort. Maar zelfs wanneer de waarom-vraag beantwoord kan worden, is het gezien de stroperigheid waarmee veranderprocessen vaak verlopen, duidelijk dat veranderen geen eenvoudige opgave is.

Veranderen het aanpassen van overtuigingen!

Veranderen vraagt een barrière te nemen die niet vanzelfsprekend is. Een belangrijke oorzaak van het stagneren van veranderingen ligt in het feit dat mensen eigen werkelijkheden creëren of dat er aannames bestaan die uiteindelijk een belemmering vormen om daadwerkelijk te gaan veranderen. De aannames bepalen welke keuzes gemaakt worden en zijn dus bepalend hoe met veranderingen wordt omgegaan. Gedrag is afgestemd op de aannames die mensen maken.

Is veranderen zonder visie en missie mogelijk?

De meeste mensen bedrijven en organisaties hebben een visie en missie die al of niet bekend is bij omgeving. In de praktijk blijkt dat in veel gevallen heel veel mensen gedrag laten zien dat niet congruent is aan die missie en visie. Daaruit zou men kunnen
concluderen dat medewerkers hun eigen werkelijkheid creëren bij wat de missie inhoudt en daardoor verschillend gedrag laten zien. Dat heeft dan weer tot gevolg dat mensen ook weer op basis van hun aannames gedrag en acties uitzetten die een werkelijke verandering juist in de weg staan.

Veranderen is leren en uit je comfortzone stappen!

Volgens Covey (2015) heeft visie alles te maken met richting kiezen. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de toekomst te beïnvloeden en te veranderen. Visie is ook kijken naar de mogelijkheden en keuzes maken. Volgens Quinn (2004) is een echte verandering alleen mogelijk indien men bereid is om uit de comfortzone te stappen. Dat is tevens de basis die nodig is om individueel en van en met anderen te gaan leren. Quinn noemt dat de fundamentele toestand van (persoonlijk) leiderschap die leidt tot resultaatgerichtheid, interne gedrevenheid en een open houding naar de omgeving. Het resultaat hiervan is dat men tot een ander bewustzijn komt en een andere visie.

Dit artikel over Veranderen is leren en leren is veranderen is geschreven door Virgil van Dijk.

Bericht Delen

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL GRAAG DE WHITEPAPER ONTVANGEN.

Download white paper ‘Datagedreven besluitvorming’

wij ontwikkelen groei samen met jou

Steyn&Allberg maakt gebruik van cookies

Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.