Overtuigingskracht (innovatie) competentie 33

Overtuigingskracht is als Ontwikkelbaarheid moeilijk. Meningen, visies en ideeën op een zodanige manier naar voren brengen, dat het door anderen wordt geaccepteerd en overgenomen.

Wat is Overtuigingskracht ?

“Overtuigingskracht is het in staat zijn om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt gericht op het verkrijgen van instemming met bepaalde plannen, ideeën of producten.”

Waaruit blijkt overtuigingskracht?

De competentie Overtuigingskracht beschrijft in hoeverre u anderen weet te overtuigen door middel van goede argumenten en of u uw methode/tactiek aan de persoon en situatie aanpast. Een voorbeeld van een vraag die hoort bij deze competentie is: “Ik weet op welk moment ik een bepaald argument het beste kan inbrengen”.

Hoe toon je overtuigingskracht?

Kenmerken

  1. je weet anderen snel voor jouw standpunt, mening, idee of plan te winnen.
  2. bezwaren kun je wegnemen op basis van inhoud.
  3. je kunt je voldoende inleven in de ander en je gebruikt argumenten waar de ander gevoelig voor is.
  4. je kunt weerstanden ombuigen naar het positieve.
  5. je komt actief en enthousiast over.

JUNIOR GEDRAGSKENMERKEN Overtuigingskracht

  • Brengt voorstellen met enthousiasme naar voren
  • Zorgt ervoor dat argumenten voor de ander te begrijpen zijn.
  • Toetst of een argument of boodschap als bedoeld is overgekomen.
  • Brengt argumenten stellig naar voren.
  • Heeft een goede onderbouwing om zaken aannemelijk te krijgen.

MEDIOR GEDRAGSKENMERKEN Overtuigingskracht

  • Laat de ander de mogelijkheden en voordelen van voorstellen inzien.
  • Sluit met argumenten aan op de motieven van de ander.
  • Pakt tegenargumenten op en weerlegt deze zo nodig waardoor de ander deze accepteert.
  • Onderbouwt voorstellen vooral door argumenten en voordelen waar de ander gevoelig voor is.
  • Buigt weerstand om naar voordelen voor de eigen standpunten.

SENIOR GEDRAGSKENMERKEN Overtuigingskracht

  • Gebruikt diverse gespreksvaardigheden en stijlen om anderen te overtuigen.
  • Voert een gestructureerd betoog, waarin de argumenten gedoseerd en met de juiste timing naar voren worden gebracht.
  • Is voorbereid op de mogelijke tegenargumenten en bezwaren.
  • Lobbyt bij de juiste personen om draagvlak voor de eigen voorstellen te vergroten.
  • Zorgt voor een goede sfeer tijdens het gesprek en wint daardoor vertrouwen.

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL GRAAG DE WHITEPAPER ONTVANGEN.

Download white paper ‘Datagedreven besluitvorming’

wij ontwikkelen groei samen met jou

Steyn&Allberg maakt gebruik van cookies

Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.