Plannen en organiseren (beheersmatig) competentie 34

Plannen en organiseren is qua ontwikkelbaarheid gemakkelijk. Het betreft de competentie om doelen te bepalen en prioriteiten en daarbij kunnen aangeven welke acties, middelen en tijd nodig zijn om de doelen te kunnen bereiken.

Wat is defenitie van Plannen en organiseren ?

“Plannen en organiseren is het voorbereiden van werkzaamheden of het opzetten van een plan waarbij er een bepaalde structuur wordt aangebracht.” Hiervoor zal men doelen moeten stellen, prioriteiten moeten bepalen en de benodigde tijd, acties, middelen en mensen moeten aanwijzen.

Wat valt er onder?

De competentie geeft aan of je werkzaamheden overziet en organiseert, en of je daar doelen en prioriteiten in stelt. Een voorbeeld van deze competentie is: “Ik haal deadlines door gestructureerd en planmatig te werken”. Schat in wat er aan tijd en middelen nodig is om een studieopdracht te maken.

Waarom is plannen en organiseren belangrijk?

Door een plan van aanpak te maken voorkom je het overzicht te verliezen, je behoudt structuur in het dagelijks leven en staat niet voor verassingen. Plannen helpt jou om je taken en doelen beter voor ogen te houden en is uit te zetten in tijd. De voordelen van plannen en organiseren: Je bent doelgerichter.

JUNIOR GEDRAGSKENMERKEN Plannen en organiseren

  • Formuleert concrete en uitvoerbare doelen.
  • Organiseert het werk van het begin tot eind in stappen en activiteiten.
  • Maakt inschattingen betreffende de benodigde capaciteit en middelen.
  • Stelt prioriteiten in de werkzaamheden.
  • Kijkt vooruit om planningen bij te kunnen stellen.

MEDIOR GEDRAGSKENMERKEN Plannen en organiseren

  • Zet beleids- en strategische plannen om naar concrete uitvoerbare actieplannen.
  • Maakt een efficiënte tijd- en uitvoeringsplanning (wie, wat en wanneer).
  • Zet beschikbare middelen optimaal in.
  • Schept randvoorwaarden om zichzelf en anderen ordelijk en efficiënt te kunnen laten functioneren.
  • Reageert adequaat wanneer er een complicatie optreedt in het realiseren van het einddoel.

SENIOR GEDRAGSKENMERKEN Plannen en organiseren

  • Organiseert het proces voor het bepalen van de strategie en de toewijzing van middelen,
  • mensen en kapitaal
  • om deze uit te kunnen voeren.
  • Zet veranderingsprocessen op hoofdlijnen uit, met een globale tijdsfasering.
  • Brengt mogelijke knelpunten voor de planning in kaart.
  • Is voorbereid op ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het einddoel en de weg
  • daarnaar toe.
  • Geeft in de dagelijkse gang van zaken aandacht aan de juiste prioriteiten.

Bericht Delen

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL GRAAG DE WHITEPAPER ONTVANGEN.

Download white paper ‘Datagedreven besluitvorming’

wij ontwikkelen groei samen met jou

Steyn&Allberg maakt gebruik van cookies

Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.