Ondernemerschap (innovatie) competentie 30

Ondernemerschap is lastig te ontwikkelen. Het gaat om het signaleren van kansen en mogelijkheden in de markt, zowel voor bestaande als nieuwe producten/diensten, en hierop inspelen.

Wat is nu ondernemerschap?

Bij ondernemerschap denk je al snel aan ondernemer zijn. Aan het hebben en runnen van een eigen bedrijf. Dat is in de meeste gevallen ook zo, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Bij deze competentie gaat om kansen zien en benutten voor de organisatie waarvoor je werkt.

Wat is het verschil tussen ondernemerschap en ondernemend gedrag?

Ondernemendheid wordt als een belangrijke voorwaarde gezien voor ondernemerschap. Bij ondernemerschap gaat het om drie kernbegrippen: kansen zien, • kansen benutten • creëren van waarde. De eerste twee begrippen betreffen de ondernemende houding: het zien van kansen en die ook weten te benutten.

Enkele voorbeelden van soorten of categorieën zijn:

  • Entrepreneurship voor kleine bedrijven.
  • Entrepreneurship voor grote bedrijven.
  • Sociaal ondernemerschap.
  • Innovatief ondernemerschap.

JUNIOR GEDRAGSKENMERKEN Ondernemerschap

  • Herkent en benut kansen en mogelijkheden om nieuwe activiteiten te ontwikkelen.
  • Maakt een inschatting van de winstgevendheid van activiteiten.
  • Bedenkt nieuwe ideeën voor producten of diensten.
  • Neemt gecalculeerde risico’s, probeert nieuwe benaderingen uit.
  • Bouwt een zakelijk netwerk op.

MEDIOR GEDRAGSKENMERKEN Ondernemerschap

  • Pakt zaken proactief aan om er een zakelijk succes van te maken.
  • Kan de kansen en risico’s van activiteiten benoemen.
  • Is grensverleggend bezig, binnen de aanwezige financiële en commerciële kaders.
  • Verbetert de bedrijfsresultaten door het bewaken van de kosten.
  • Kan het geloof in eigen product, idee of dienst onder de aandacht brengen en op anderen
  • overbrengen.

SENIOR GEDRAGSKENMERKEN Ondernemerschap

  • Is in staat om een plan te ontwikkelen dat bijdraagt aan het succes van de organisatie.
  • Speelt proactief in op in- en externe marktontwikkelingen.
  • Is in staat om te gaan met financiële druk en onzekerheid.
  • Kan omgaan met tegenslagen en verlies onder ogen zien, om vervolgens weer vol goed moed verder te gaan.
  • Is in staat een netwerk van relaties op te bouwen en in stand te houden, die nuttig kunnen zijn voor het eigen succes en dat van de organisatie.

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL GRAAG DE WHITEPAPER ONTVANGEN.

Download white paper ‘Datagedreven besluitvorming’

wij ontwikkelen groei samen met jou

Steyn&Allberg maakt gebruik van cookies

Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.