Luisteren (mens) competentie 24

Luisteren is het kunnen filteren van belangrijke en relevante informatie uit de mondelinge communicatie met anderen. Deze competentie is gemiddeld ontwikkelbaar dit houdt in dat het goed te doen is als je een focus gedrag vertoond.

Wat is luisteren?

Luisteren betekent iets met aandacht (aan)horen. Een goede luisteraar toont belangstelling wanneer hem of haar iets verteld wordt en geeft de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te vertellen. Je hoort niet alleen aan wat de ander zegt, maar probeert ook tussen de regels door te luisteren.

Wat zijn kenmerken van goed luisteren?

De vijf kenmerken van actief luisteren:

  1. Geef aandacht. Focus je volledig op de ander: herhaal in je hoofd wat de ander zegt. …
  2. Laat zien dat je luistert. Knik zo nu en dan (op een manier en in een tempo die bij jou passen). …
  3. Geef feedback. …
  4. Stel je mening of oordeel uit. …
  5. Reageer gepast.

Wat is de valkuil van luisteren?

Voorbeelden van valkuilen bij luisteren:
je wilt een goede indruk maken en onderbreekt je gesprekspartner/klant en maakt diens zin af. je voelt je onzeker wanneer je manager aangeeft dat hij niet veel tijd heeft. je denkt dat je korting moet geven omdat de klant over prijzen begint te praten.

Waarom actief luisteren belangrijk is?

Luisteren is een uitdrukkingsvorm van erkenning en respect; het zet het licht op de ander en biedt ruimte om (er) te zijn. Door goed te luisteren creëer je de mogelijkheid voor de ander om zichzelf beter te horen; goed luisteren zorgt voor geruststelling en comfort.

Wat is een goede luisterhouding?

Een actieve luisterhouding wil zeggen dat je rechtop zit of staat,schouders gedraaid richting je gesprekspartner, hem of haar aankijkt (niet strak aankijken, want dan gaan mensen zich ongemakkelijk voelen) en een gezichtsuitdrukking hebben die past bij de situatie (bij een triest verhaal kun je niet gaan glimlachen)

Welke voordelen heeft goed luisteren?

Voordelen van effectief luisteren

  • Hogere productiviteit. …
  • Betere klantenservice. …
  • Verbeterde veiligheid. …
  • Een meer harmonieuze werkomgeving. …
  • Veel docenten, managers en professionals adviseren actief luisteren als een manier om de communicatie te verbeteren.

Gedragskenmerken Luisteren:

JUNIOR GEDRAGSKENMERKEN

  • Geeft de ander ruimte om te spreken (onderbreekt niet en laat de ander uitspreken).
  • Vraagt door op verkregen informatie (verbaal).
  • Vat de boodschap van de ander samen.
  • Reageert op informatie die de ander geeft.
  • Laat non-verbaal blijken dat er geluisterd wordt.

MEDIOR GEDRAGSKENMERKEN

  • Onderzoekt suggesties en hints.
  • Vraagt door op non-verbale signalen.
  • Laat door vragen blijken dat hij de ander begrijpt.
  • Vat de kern en essentie van het verhaal van de ander samen.
  • Toetst of de samenvatting van de verkregen informatie klopt.

SENIOR GEDRAGSKENMERKEN

  • Koppelt terug op het niveau van de gesprekspartner.
  • Luistert ‘tussen de regels door’, door verborgen boodschappen op te pikken.
  • Pikt signalen op over hoe de inhoud van de boodschap moet worden opgevat.
  • Komt terug op informatie die eerder in het gesprek aan de orde is geweest
  • Speelt proactief in op informatie van 1 of meerdere gesprekspartners.

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL GRAAG DE WHITEPAPER ONTVANGEN.

Download white paper ‘Datagedreven besluitvorming’

wij ontwikkelen groei samen met jou

Steyn&Allberg maakt gebruik van cookies

Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.