Kwaliteitsgerichtheid (beheersmatig) Competententie 22

Kwaliteitsgerichtheid is het nauwkeurig werken, waarbij de aandacht is gericht op de totale kwaliteit en details. Ontwikkelbaarheid = gemiddeld

Wat is kwaliteitsgerichtheid?

De competentie Kwaliteitsgerichtheid zegt iets over je gerichtheid op het leveren van een goede kwaliteit door het controleren en verbeteren van de kwaliteit van je werk.

Waaruit blijkt dat je kwaliteitsgericht bent?

Kwaliteitsgericht wil zeggen dat je hoge eisen stelt aan je eigen werk en dat van anderen en voortdurend streeft naar verbetering ervan

Wat is de kwaliteit van arbeid?

Arbeidskwaliteit of ook wel kwaliteit van de arbeid of kwaliteit van werk, betreft de eigenschappen van de arbeid zelf, de intrinsieke kwaliteit, en de gevolgen daarvan voor de werknemer. Het laatste wordt bepaald door de mate waarin het werk aan de behoeften van de werknemer kan voldoen, de afstemming of fit.

Wat zijn de vier A’s?

De arbeidssituatie waarin werknemers zich bevinden, kan gekarakteriseerd worden aan de hand van vier dimensies, de zogeheten vier A’s (Kompier en Marcelisen, 1990): 

  • arbeidsomstandigheden,
  • arbeidsvoorwaarden,
  • arbeidsinhoud en
  • arbeidsverhoudingen

Voorbeeld Kwaliteitsgerichtheid

Een voorbeeld van een vraag die bij deze competentie hoort is: “Ik zorg ervoor dat de kwaliteit van wat ik lever goed is, ook al kost dat meer tijd”.

JUNIOR GEDRAGSKENMERKEN Kwaliteitsgerichtheid

  • Houdt zich aan de voorgeschreven kwaliteitseisen.
  • Controleert of het eigen werk aan de voorgeschreven kwaliteitsnormen voldoet.
  • Vraagt feedback over de kwaliteit van het werk.
  • Herstelt fouten als deze aan het licht komen.
  • Onderneemt actie om de kwaliteit van het eigen werk te borgen.

MEDIOR GEDRAGSKENMERKEN

  • Geeft helder en expliciet aan welke kwaliteit verwacht wordt.
  • Stimuleert anderen rekening te houden met de kwaliteit.
  • Gebruikt feedback om zaken te veranderen zodat de kwaliteit gewaarborgd is.
  • Controleert of het werk van anderen en/of team voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen.
  • Stimuleert anderen en/of het team aandacht te geven aan kwaliteitsaspecten van het geleverde werk.

SENIOR GEDRAGSKENMERKEN

  • Activeert anderen en/of team om de kwaliteit van diensten, producten en/of werkprocessen te verbeteren.
  • Zorgt dat bij beleidsvoorstellen rekening wordt gehouden met de kwaliteitsnormen van de organisatie.
  • Stelt systemen en procedures voor die gericht zijn op het verhogen van de kwaliteit.
  • Maakt middelen en tijd vrij binnen de organisatie zodat gewerkt kan worden aan kwaliteitsvraagstukken.
  • Signaleert kansen en mogelijkheden om de kwaliteit te verhogen.

Bericht Delen

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL GRAAG DE WHITEPAPER ONTVANGEN.

Download white paper ‘Datagedreven besluitvorming’

wij ontwikkelen groei samen met jou

Steyn&Allberg maakt gebruik van cookies

Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.