Mondelinge communicatie (innovatie) Competentie 25

Mondelinge communicatie is qua ontwikkelbaarheid gemiddeld te doen. Het betreft het op een begrijpelijke en duidelijke wijze mondeling overbrengen van standpunten, feiten en ideeën.

Wat is mondelinge communicatie?

Deze competentie heeft betrekking op het effectief mondeling overbrengen van boodschappen aan anderen. Om dat te kunnen is het nodig om te weten wie de toehoorder(s) zijn en de ’taal’ en het type en de hoeveelheid informatie op hen aan te passen.

Waarom is mondelinge communicatie belangrijk?

Je mondeling uitdrukken helpt je om je gedachten te ordenen. Communiceren met anderen is ook een manier om je kennis te verbreden en op basis hiervan eventueel je mening bij te stellen. Door te communiceren laat je weten dat je er bent en weten mensen waarvoor ze bij je terecht kunnen

JUNIOR GEDRAGSKENMERKEN Mondelinge communicatie

  • Weet zich verstaanbaar (spreektempo, articulatie, volume) uit te drukken.
  • Spreekt met enthousiasme.
  • Gebruikt woorden die voor anderen goed te begrijpen zijn.
  • Geeft tijdens een gesprek een goede inleiding en afsluiting.
  • Kan ideeën goed onder woorden brengen (beschikt over een grote woordenschat).

MEDIOR GEDRAGSKENMERKEN Mondelinge communicatie

  • Is in staat een helder en samenhangend betoog te houden.
  • Geeft samenvattingen om misverstanden in de communicatie te voorkomen.
  • Is in staat abstracte informatie te vertalen naar concrete voorbeelden.
  • Drukt gedachten begrijpelijk en duidelijk uit.
  • Zorgt ervoor dat hij/zij voor iedereen te volgen is, qua structuur en inhoud.

SENIOR GEDRAGSKENMERKEN Mondelinge communicatie

  • Is in staat de kern van een complexe zaak beknopt en duidelijk over te brengen.
  • Weet door de manier van communiceren de aandacht van de toehoorders vast te houden.
  • Is in staat om de communicatie af te stemmen op verschillende gedragsstijlen.
  • Gebruikt metaforen, vergelijkingen en voorbeelden om het betoog te ondersteunen.
  • Weet anderen te inspireren bij het overbrengen van standpunten, feiten en ideeën.

Bericht Delen

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL GRAAG DE WHITEPAPER ONTVANGEN.

Download white paper ‘Datagedreven besluitvorming’

wij ontwikkelen groei samen met jou

Steyn&Allberg maakt gebruik van cookies

Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.