Klantgerichtheid is de (interne) klant centraal stellen door wensen en behoeften te onderzoeken en hiernaar te handelen zonder het eigen zakelijk belang tekort te doen. Ontwikkelbaarheid = gemiddeld
Wat is klantgerichtheid?
Klantgerichtheid is de mate waarin iemand in staat is om het belang van de klant te achterhalen en ernaar te handelen. Klantgericht werken zorgt voor enthousiasme bij klanten waardoor ze vaker zaken met je willen doen. De principes van klantgerichtheid gelden ook richting collega’s.
Waaruit blijkt dat je klantgericht bent?
Je hebt respect en waardering voor de klant en je bent open en eerlijk in communicatie Je maakt heldere en duidelijke afspraken en je bent volledig in jouw informatie over jouw product of dienstverlening. Je bent best bereid om af en toe een stapje harder te lopen voor jouw klant.
Hoe toon je klantgerichtheid?
Het bieden van uitstekende klantenservice en het opbouwen van langdurige relaties met klanten. Het nemen van initiatief om klanten te helpen en hun problemen op te lossen. Flexibel zijn en een product of dienst aanpassen aan de specifieke klantbehoeften.
Wat hoort bij klantgerichtheid?
Onder klantgerichtheid verstaan we het volgende: Onderzoeken van wensen en behoeften van de klant en hiernaar handelen. Anticiperen op behoeften van klanten. Hoge prioriteit geven aan servicebereidheid en klanttevredenheid. Gedragsindicatoren vormen de basis van een competentie.
Waarom moet je klantgericht zijn?
Klantgerichtheid is belangrijk omdat dit zorgt voor loyale klanten, tevreden klanten, onderscheidend vermogen en continuiteit van je bedrijf. Maar ook omdat het gewoon leuker voor medewerkers is om voor tevreden klanten te werken.
Hoe klantvriendelijk ben je?
Zes regels voor klantvriendelijkheid
- Zorg dat je medewerkers altijd beschikbaar zijn. …
- Maak je beloftes waar. …
- Geef de klant/gast de ruimte. …
- Wees flexibel. …
- Zorg voor betrokkenheid bij je medewerkers. …
- Neem altijd je verantwoordelijkheid.
Wat is het doel van klantgericht werken?
Klantgerichter worden gaat namelijk altijd over meer tevreden klanten krijgen. Dus zowel een grotere hoeveelheid tevreden klanten als een hogere tevredenheid bij die klanten. Meestal werken deze twee doelstellingen samen. Klanten die heel tevreden zijn vertellen het door en zorgen voor meer klanten.
JUNIOR GEDRAGSKENMERKEN Klantgerichtheid
- Onderzoekt de behoeften en verwachtingen van de ander.
- Kan zichzelf en de organisatie presenteren.
- Licht de ander in over oplossingen die aansluiten bij zijn behoeften en verwachtingen.
- Onderneemt direct actie indien de ander niet tevreden is.
- Doet meer dan dat de ander verwacht.
MEDIOR GEDRAGSKENMERKEN Klantgerichtheid
- Laat duidelijk merken de behoeften en verwachtingen van de ander te begrijpen.
- Kan zichzelf en de organisatie presenteren op het niveau van de ander(en).
- Denkt zowel gevraagd als ongevraagd mee met de ander.
- Komt met oplossingen die inspelen op de behoeften en verwachtingen van de ander.
- Is open en eerlijk wanneer er geen oplossingen zijn voor de behoeften van de ander.
SENIOR GEDRAGSKENMERKEN Klantgerichtheid
- Legt zijn strategieën uit op specifieke behoeften en verwachtingen van de ander.
- Bouwt relaties op met verschillende stakeholders binnen de organisatie van de ander.
- Komt met nieuwe aanpakken en ideeën waarmee de ander zijn (toekomstige) doelstellingen kan realiseren.
- Stimuleert en faciliteert anderen om actief klantgericht te handelen.
- Maakt zichtbaar tijd en middelen vrij om de klanttevredenheid te verhogen.