Hoe Borg je trainingen en effect van trainingen?

Hoe borg je trainingen en het effect van trainingen? Een training volgen zonder een vooraf vastgesteld doel geeft vaak niet het gewenste resultaat. Daar heb ik al eerder een blog over geschreven

Wat zou bijvoorbeeld een resultaat kunnen zijn van een training?

We nemen een doorsnee cursist als voorbeeld. Laten we haar patraicia noemen. Patricia heeft een persoonlijke effectiviteitstraining gevolgd en is heel enthousiast geworden van wat zij allemaal heeft geleerd. Ze vindt dat de hele organisatie of in ieder geval haar directe collega’s deze effectiviteitstraining ook zouden moeten volgen. En ja hoor ook na deze training zijn de meeste collega’s net zo enthousiast als Patricia: “Wat een handige tips” en “Wat zal dat een tijd gaan schelen”. Als trainer hoor en zie ik dit natuurlijk vaak en graag, waar doe je het anders voor?

Hoe borg je trainingen? Wat is er nu echt het effect?

De deelnemers hebben allemaal handige tips gekregen en geoefend in hoe ze zelf effectief kunnen zijn. Hoe ze balans tussen werk en prive kunnen krijgen en hoe ze beter communiceren qua wat ze wel en niet willen op de werkvloer. Daarnaast hebben ze een leuke teamdag gehad met een goede en gezellige lunch en hebben antwoord op hun vragen gekregen. Natuurlijk is dit een goed resultaat na deze paar dagen training. Maar als ik als opdrachtgever zie, hoor of lees dat het een goede en en gezellige lunch wat is dan het echte leereffect. Je wilt als opdrachtgever maar 1 ding dat de medewerker door een training of coaching effectiever wordt in zijn of haar werk. En dat de medewerker een hoger rendement oplevert qua werk en persoonlijk presteren op de werkvloer. Dat de werknemer een gezellige dag heeft leuk meegenomen maar zeker niet het doel van een training dat het gezellig is en er goed eten

Wat gaat Patricia nu doen op haar werk?

Een aantal tips kan en gaat Patricia gelukkig direct zelfstandig toepassen zodat ze echt minder tijd kwijt is aan onnodige dingen doen, ze zegt nee tegen minder belangrijke taken en gaat in overleg met haar manager als ze niet weet hoe ze de prioriteit qua werk moet stellen.. Een aantal tips is ze vergeten of ze weet niet goed meer hoe dat ook alweer moest. Of erger nog, ze doet het wel goed maar in haar werk omgeving lijkt het niet te werken. Ze heeft gelukkig het naslagwerk en zal “morgen” wel opzoeken hoe het ook alweer moest, nu heeft ze daar even geen tijd voor. Ze doet het maar even volgens haar eigen “oude” werkwijze die ze blindelings kent. Was dit het doel van de training? Dan is dat behaald. Maar als trainer vindt ik het natuurlijk erg jammer als er een deel van de opgedane kennis om slimmer te werken uiteindelijk weer verloren gaat en niet de optimale tijdswinst wordt behaald.

Slimmer werken betekent anders samenwerken coaching on the job.

Bij trainingen waar je afhankelijk bent van hoe je omgeving reageert op wat je doet is het van belang dat er iemand is die je steunt op de werkvloer. Iemand die het wel goed beheert. Je kunt dan coaching on the job toepassen. Dit kost wel in het begin iets meer tijd om dit te begeleiden. Maar deze vorm van coaching door collega’s werkt zeer effectief om het geleerde te borgen. Door coaching on the Job leer je niet alleen de handige tips en tricks toe te passen Maar je leert ze ook echt in jouw omgeving te benutten Dus niet alleen voor je zelf maar vooral ook hoe je anders kunt samenwerken in je team en met je collega’s.

Borgen doe je met zijn allen

De uitdaging is dat het team dit dan ook als geheel moet gaan doen! Anders was het een leuke training maar hebben we het doel niet behaald. Ik vergelijk het vaak met een bordspel zoals “Mens erger je niet”. Als je vooraf de regels niet hebt gelezen en met elkaar hebt besproken, kun je verwachten dat een speler vindt dat als ze 1 gooit ze “een nieuwe pion mag opzetten” of als ze 4 gooit ze nog een keer mag gooien. Het spel gaat niet leuk verlopen. Je moet dus allemaal de spelregels volgen of daar eenstemmig van afwijken.

Het doel

Vooraf nadenken over wat je wilt bereiken met een training is dus cruciaal om een optimaal resultaat te bereiken. Gaat Patricia alleen een training volgen om wat tips op te doen of gaat het hele team aan de gang om daarna ook echt efficiënter met elkaar samen te kunnen werken?

Wat is Borgen?

Borgen bor·gen (borgde, heeft geborgd)

1(techniek) beveiligen tegen losgaan: een moer borgen

2(figuurlijk) beschermen tegen verwateren: ontwikkelingen borgen

Je wilt de opgedane kennis dus borgen in je organisatie zodat het geleerde niet verwaterd! Terugkomdagen van trainingen of korte workshop met beantwoording van specifieke vragen over het geleerde helpen hierbij. Herhaling is de grootste leermeester.

Wat kan je doen om te borgen

En hoe borg je de opgedane kennis voordat deze verwatert en weer vergeten wordt? De kracht van herhaling is hierbij zeker van toepassing. Als je iets een paar keer zelf hebt toegepast vergeet je het niet meer zo snel. Maar door de hectiek van alle dag kom je er niet aan toe om dat naslagwerk nog eens door te lezen of nog wat extra oefeningen te doen.

Kennis borgen en de impact van een training vergroten

Met alleen een training behaal je dus niet het optimale doel. En daarbij maakt het niet uit of het nu om een software training of een gedragstraining gaat. Mensen zijn gewoontedieren en vallen snel voor een deel terug in hun oude werkwijzen. Kennis uit de training moet worden herhaald in de weken na de training om ervoor te zorgen dat het echt blijft hangen en alle neuzen dezelfde kant in blijven staan.

Dus als je eerst het doel duidelijk hebt (wat wil je bereiken), dan kunnen wij met jou bespreken hoe we dit het beste kunnen behalen en met welke nazorg om het maximale uit je investering te halen. Met de Boost methode bepalen we samen je ambitie en hoe je deze ambitie in je organisatie kan borgen.

Dit artikel over Hoe Borg je trainingen is geschreven door Virgil van Dijk– van Beeck Calkoen

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL GRAAG DE WHITEPAPER ONTVANGEN.

Download whitepaper ‘Binden en Boeien’

wij ontwikkelen groei samen met jou

Steyn&Allberg maakt gebruik van cookies

Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.