Commercialiteit (innovatie) Competentie 9

Commercialiteit is het systematisch kunnen toewerken naar zakelijke transacties en deze succesvol kunnen afsluiten. Ontwikkelbaarheid = gemiddeld

Wat is de betekenis van commercialiteit ?

‘Commercialiteit’ betekent dat je altijd handelt en denkt vanuit de klant. Je denkt na over kansen om (meer) winst te maken. Ook speel je in op de wensen en behoeftes van de klant. Hierop stem je af welke producten of diensten je kan aanbieden aan de klant.

Hoe laat je zien dat je innovatief bent bij zakelijke transacties?

Vernieuwend denken en handelen; kansen en mogelijkheden zien voor vernieuwing van werkwijzen, producten of diensten; voorkeur voor uitproberen van verbeteringen boven handhaven van bestaande.

Welke commerciële vaardigheden zijn er?

Wat zijn commerciële vaardigheden?

  • Goed kunnen luisteren naar je klant. Het is misschien wel de belangrijkste commerciële vaardigheid: goed kunnen en willen luisteren naar je (potentiële) klant. …
  • Je kunnen inleven in je klant. …
  • Oplossingsgericht kunnen denken en handelen. …
  • Overtuigen. …
  • Goed kunnen analyseren.

JUNIOR GEDRAGSKENMERKEN Commercialiteit

  • Heeft een marktactiviteitenplan opgesteld.
  • Voert zijn marktactiviteitenplan uit om zijn verkoop te verbeteren.
  • Komt met commerciële voorstellen die aansluiten bij de klantvraag.
  • Kan de eisen en wensen van de klant omzetten in overtuigende verkoopgerichte acties.
  • Vraagt om de opdracht.

MEDIOR GEDRAGSKENMERKEN Commercialiteit

  • Zoekt nieuwe verkoopmogelijkheden en zet deze om in succes- volle trajecten.
  • Zet ideeën om in verbeterde producten en diensten die goed aansluiten op de vraag van de klant.
  • Voert verkoopgesprekken op operationeel en tactisch niveau.
  • Neemt initiatief om zich te verdiepen in de persoonlijke situatie van de klant.
  • Onderhandelt succesvol, herkent de onderhandelingsstrategie van de klant en speelt hierop in.

SENIOR GEDRAGSKENMERKEN Commercialiteit

  • Bedrijft een proactieve commerciële strategie op DMU-niveau.
  • Legt en onderhoudt relaties met klanten voor de lange termijn en kan deze aan de organisatie blijven binden.
  • Vertaalt de wensen van klanten naar “nieuw” te ontwikkelen producten en/of diensten.
  • Onderhandelt op DMU-niveau.
  • Gaat een conflict niet uit de weg, maar gebruikt het om tot een beter resultaat te komen.

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL GRAAG DE WHITEPAPER ONTVANGEN.

Download whitepaper ‘Binden en Boeien’

wij ontwikkelen groei samen met jou

Steyn&Allberg maakt gebruik van cookies

Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.