Coachen (innovatie) Competentie 7

Coachen is het waardering en erkenning geven aan medewerkers of coachee. De begeleiding van medewerkers afstemmen op wat ieder individu afzonderlijk nodig heeft. Feedback geven die medewerkers helpt bij het verbeteren van hun competenties. Ontwikkelbaarheid = gemiddeld

Wat wordt verstaan onder coachen?

Een coach helpt je je doelen te verhelderen en leert je tot oplossingen te komen en hoe je je nieuwe doel blijvend kunt bereiken. Coaching is een vorm van professionele begeleiding op werk of persoonlijk vlak in een gelijkwaardige één-op-éénrelatie van een coach en een coachee of van een coach met een team

Wat is het doel van coachen?

Wat is een coachgesprek? Tijdens het coachen van een cliënt voer je regelmatig gesprekken met je cliënt. Tijdens zo’n gesprek – het coachgesprek – probeer je te achterhalen met welke problemen je cliënt precies kampt en wat de oorzaak is van deze problemen.

Hoe kun je iemand coachen?

Wij geven je een aantal tips.

  1. Coach vraaggestuurd. Iemand zomaar vanuit het niets gaan coachen, wordt vaak niet zo gewaardeerd. …
  2. Creëer een moment. …
  3. Verhelder je rol. …
  4. Gedachten ordenen. …
  5. Keuzes maken en handelen. …
  6. Blijf objectief. …
  7. Ken je grenzen. …
  8. Houd zakelijk en privé gescheiden.

Wat mag een coach niet doen?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaan coaching en advies niet samen. JJe mag geen tips of adviezen geven en zeker niet sturend zijn in een gesprek. Krampachtig zie ik coaches soms dan zoeken naar vragen die ze kunnen stellen, omdat ze zich inhouden en niet zeggen wat er op hun lippen ligt.

Wat leer je?

Als coach help je de ander leren. Niet door te onderwijzen, maar door te inspireren en te ondersteunen. Hierdoor ben je in staat het zelfreflecterende en zelfsturende vermogen van de coachee(s) optimaal te stimuleren. Anderen kunnen begeleiden is een belangrijke soft skill voor een ambitieuze professional.

Wat is de meerwaarde?

Het heeft een positief effect op je welbevinden. Een coachingstraject kan duur lijken, maar betaalt zichzelf snel terug. Je werkt aan je eigen ontwikkeling, je vergroot je zelfkennis, je veerkracht en weerbaarheid zowel in je privéleven als op het werk en in de maatschappij.

JUNIOR GEDRAGSKENMERKEN coachen

  • Complimenteert de ander.
  • Laat de ander meedenken.
  • Geeft opbouwende feedback op gedrag en prestaties.
  • Kan zich inleven in de situatie van de ander.
  • Stimuleert de ander om een bijdrage te leveren.

MEDIOR GEDRAGSKENMERKEN coachen

  • Geeft de ander inzicht in de sterke punten en ontwikkelpunten.
  • Heeft een duidelijk beeld van de ontwikkelbehoefte van de ander.
  • Geeft tips, aanwijzingen en adviezen om effectiviteit te vergroten.
  • Geeft opdrachten die anderen aanzet tot leren.
  • Stimuleert anderen om zelf met oplossingen te komen.

SENIOR GEDRAGSKENMERKEN coachen

  • Stimuleert anderen in het opstellen van hun eigen loopbaantraject en ontwikkelingsplan.
  • Biedt een veilige omgeving waarin de ander zijn ontwikkelingen en grenzen kan verkennen.
  • Helpt de ander om te experimenteren met gedrag.
  • Ondersteunt de ander in het realiseren van zijn ontwikkelplan.
  • Herkent talenten bij de ander en stimuleert deze kwaliteiten.

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL GRAAG DE WHITEPAPER ONTVANGEN.

Download white paper ‘Datagedreven besluitvorming’

wij ontwikkelen groei samen met jou

Steyn&Allberg maakt gebruik van cookies

Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.