Sociabiliteit (innovatie) competentie 39

Sociabiliteit als competentie is moeilijk ontwikkelbaar. Het gaat bij deze competentie om hoe je gemakkelijk contact kunt leggen en onderhouden met mensen van verschillende aard en uiteenlopend niveau.

Wat is defenitie sociabiliteit ?

Wat is sociabiliteit? Zich gemakkelijk onder mensen begeven, op anderen afstappen en zich op natuurlijke wijze begeven in gezelschap.

Onder sociabiliteit wordt je vermogen om (nieuwe) sociale contacten aan te gaan bedoeld. Ben je erg sociabel, dan vind je het leuk om in het gezelschap van anderen te verkeren, stap je probleemloos op mensen af en meng je je gemakkelijk in gezelschap.

Hoe belangrijk is de competentie sociabiliteit op het werk?

Bij deze beroepen is sociabiliteit gewenst

Bij sommige beroepen zie je de wens voor de competentie sociabiliteit in vacatureteksten voorbijkomen, bij andere beroepen is de competentie wat minder belangrijk. Dat hangt af van de mate waarin je met andere mensen werkt en in contact komt. Voor een productiemedewerker die met weinig mensen buiten de organisatie te maken krijgt, is het minder van belang, terwijl een vertegenwoordiger juist in contact moet komen met onbekende mensen om een product te verkopen. Bij het werken in de sales is sociabiliteit automatisch een vereiste, maar er zijn meer beroepen waarbij deze competentie goed van pas komt.

Zo ontwikkel je de competentie sociabiliteit

Het ontwikkelen van sociabiliteit is niet eenvoudig. De competentie zit in de ‘aard van het beestje’. De ene persoon is van nature makkelijk in de omgang met anderen, de ander heeft er wat meer moeite mee. Je persoonlijke eigenschappen moeten in je voordeel werken om deze competentie te ontwikkelen. Voor extraverte mensen is het een stuk eenvoudiger dan voor introverte mensen, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is.

Oefening baart kunst. Hoe meer gesprekken je voert met andere mensen, hoe makkelijker het wordt, zeker op professioneel vlak. In het begin is het verstandig om jezelf goed voor te bereiden. Heb je een afspraak staan met een zakelijke relatie of potentiële klant? Verdiep jezelf in je gesprekspartner.

Enkele voorbeelden van gedrag waaruit blijkt dat je over de competentie beschikt:

  • Je beschikt over een brede kennis van uiteenlopende onderwerpen, wat kan helpen om makkelijk contact met anderen te leggen.
  • Je stapt gemakkelijk en met plezier op anderen af.
  • Je aarzelt niet om anderen om hulp te vragen, waardoor je een goede samenwerking kunt ontwikkelen met andere collega’s.
  • Je bent goed in ‘social’ en ‘smalltalk’, waardoor je gesprekken op gang kunt houden en anderen op hun gemak kunt stellen.
  • Je haakt snel in op een gesprek dat al gaande is tussen twee of meerdere mensen
  • Je brengt mensen met elkaar in contact, waardoor nieuwe relaties opgebouwd worden.

JUNIOR GEDRAGSKENMERKEN sociabiliteit

  • Stelt zich spontaan op in het sociale contact.
  • Stapt uit eigen beweging op onbekenden af.
  • Schept sfeer door gebruik te maken van humor.
  • Houdt het gesprek op gang, heeft gespreksonderwerpen paraat.
  • Voelt zich zichtbaar op zijn/haar gemak in het contact met anderen.

MEDIOR GEDRAGSKENMERKEN sociabiliteit

  • Legt contacten binnen en buiten de organisatie, die nuttig zijn voor de eigen positie.
  • Toont oprechte belangstelling voor anderen.
  • Is toegankelijk voor anderen in sociale situaties.
  • Brengt personen met elkaar in verbinding, die iets voor elkaar zouden kunnen betekenen.
  • Mengt zich in gezelschap en stelt zich contact zoekend op.

SENIOR GEDRAGSKENMERKEN sociabiliteit

  • Bouwt en onderhoudt een uitgebreid netwerk van zowel formele als informele aard.
  • Zorgt ervoor op de hoogte te zijn van belangrijke personen en netwerken die relevant zijn
  • voor de functie en organisatie.
  • Legt contacten met personen van diverse niveaus en achtergronden.
  • Kan over een breed aantal onderwerpen meepraten en gebruikt dit om gesprekken aan te
  • gaan.
  • Zoekt actief de samenwerking met interne en externe partners.

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL GRAAG DE WHITEPAPER ONTVANGEN.

Download white paper ‘Datagedreven besluitvorming’

wij ontwikkelen groei samen met jou

Steyn&Allberg maakt gebruik van cookies

Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.