Omgevingsbewustzijn(innovatie) Competentie 27

Omgevingsbewustzijn is quaOntwikkelbaarheid moeilijk. Kennis van en inzicht in maatschappelijke ontwikkelingen, economie, politiek en het eigen vakgebied effectief vertalen naar de eigen functie of organisatie.

Wat is omgevingsbewustzijn ?

Wat wil omgevingsbewustzijn zeggen? Je bent omgevingsbewust wanneer je relevante ontwikkelingen volgt in de omgeving waar je je in bevindt, bijvoorbeeld in een organisatie of in je sociale omgeving. Je benut deze kennis ten behoeve van die omgeving of je vakgebied.

Wat is omgevingsbewustzijn werken?

Als je omgevingsbewust bent, beschik je over een goede kennis van organisatorische, maatschappelijke en politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren binnen en buiten je organisatie. Deze kennis benut je effectief voor je eigen functioneren en voor de organisatie waar je werkt.

JUNIOR GEDRAGSKENMERKEN Omgevingsbewustzijn

  • Toont interesse in ontwikkelingen omtrent het vakgebied.
  • Begrijpt de invloed van de politiek en maatschappij op de eigen functie.
  • Heeft een brede kennis van zaken met betrekking tot het eigen vakgebied.
  • Weet wat er speelt in het eigen vakgebied door on- en offline media te gebruiken.
  • Benut het eigen netwerk en contacten om meer informatie tot zich te nemen.

MEDIOR GEDRAGSKENMERKEN Omgevingsbewustzijn

  • Is alert op relevante ontwikkelingen in de maatschappij, economie en politiek.
  • Onderzoekt de behoeften en wensen van de huidige en de toekomstige markt in het eigen vakgebied.
  • Is in staat om in te spelen en te anticiperen op ontwikkelingen die van invloed zijn op het eigen vakgebied.
  • Past de verkregen kennis en inzichten toe op het eigen vakgebied.
  • Laat verkregen informatie een rol spelen bij beslissingen die worden genomen.

SENIOR GEDRAGSKENMERKEN Omgevingsbewustzijn

  • Inspireert anderen door externe ontwikkelingen in de omgeving te vertalen naar de organisatie.
  • Ontwikkelt een aanpak om maatschappelijke ontwikkelingen te vertalen naar de organisatie.
  • Heeft een sterk gevoel voor trends en herkent de mogelijkheden daarin voor de organisatie.
  • Bezoekt bijeenkomsten over maatschappelijke ontwikkelingen en vertaalt de opgedanekennis en inzichten naar de strategie van de organisatie.
  • Heeft inzicht in de positie die de eigen organisatie heeft ten opzichte van de concurrentie en handelt daarnaa

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL GRAAG DE WHITEPAPER ONTVANGEN.

Download white paper ‘Datagedreven besluitvorming’

wij ontwikkelen groei samen met jou

Steyn&Allberg maakt gebruik van cookies

Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.