Gaan werkgeluk en KPI’s samen?

Gaan werkgeluk en KPI’s samen? Werkgeluk is een belangrijk onderwerp binnen organisaties en wordt steeds vaker gezien als een belangrijke factor voor het succes van de organisatie. Maar hoe vergroot je het werkgeluk van jouw medewerkers en waar moet je als ondernemer op letten? Uit onderzoek blijkt dat er een aantal factoren zijn die een belangrijke rol spelen bij het vergroten van het werkgeluk van medewerkers. In deze blog gaan we dieper in op deze factoren en laten we zien hoe je als ondernemer de regie kunt houden over jouw kapitaal.

De factoren die van invloed zijn op werkgeluk en KPI’s

Uit onderzoek blijkt dat er zes factoren zijn die van invloed zijn op het werkgeluk van medewerkers:

1. De missie en visie van de organisatie aansluit op medewerkers en v.v.

2. Inzicht in de drijfveren van medewerkers

3. Vitaliteit van medewerkers, zowel lichamelijk als geestelijk

4. Voldoende verbinding tussen medewerkers onderling

5. Medewerkers krijgen waardering en ervaren dit ook

6. Persoonlijk leiderschap en autonomie is er ruimte en de juiste kennis voor aanwezig

Wanneer je als ondernemer deze factoren op orde hebt, zal dit een positieve invloed hebben op het werkgeluk van jouw medewerkers en daarmee op het succes van jouw organisatie.

Geen regie over je werkgeluk en de KPI’s?

Neem je als onderneem niet de regie worden onderstaande cijfers voor jouw waarheid.

  • 70% van alle medewerkers staat open voor een andere baan en 20% neemt daadwerkelijk die andere baan.
  • 40% zeggen hun baan op van wege slecht management
  • 92% zou blijven wanneer er goed management zou zijn die luistert naar de medewerkers.
  • Vervolgens wordt er 60% van een medewerkers jaarsalaris uitgegeven om hun vervanger in dienst te nemen.

De regie houden over jouw kapitaal

Maar waar begin je als ondernemer als je het werkgeluk van jouw medewerkers wilt vergroten? Het is belangrijk om eerst in kaart te brengen waar de knelpunten liggen binnen jouw organisatie. Wil je dit overlaten aan een specialist of wil je zelf de regie blijven voeren? Als ondernemer wil je waarschijnlijk zelf de regie blijven houden, maar op dit vlak ontbreekt vaak de kennis en expertise. Dit kan ervoor zorgen dat je keuzes maakt waarbij je de regie kwijtraakt over jouw kapitaal.

Het is daarom belangrijk om inzichtelijk te maken waar jouw organisatie naar toe wil en welke objectieve gedragsindicatoren daarbij horen. Vervolgens kun je de data van jouw medewerkers objectief in beeld brengen en krijg je inzicht in de geestelijke en lichamelijke vitaliteit van jouw medewerkers. Met deze data in handen kun je samen met jouw medewerkers invulling gaan geven aan de ontwikkeling van jouw kapitaal en van jouw organisatie.

Elke medewerker krijgt zijn eigen route, waarbij het einddoel gezamenlijk is. Door middel van 360 graden feedback krijg je inzicht in de groei van jouw medewerkers en in welke mate de doelen van jouw organisatie worden behaald. De gedragsindicatoren die in stap 1 zijn bepaald en de aanwezige gedragsindicatoren in stap 2 worden constant met elkaar vergeleken. Deze gedragsindicatoren worden jouw KPI’s en zijn meetbaar aan de hand van data.

Op deze manier behoud je controle over jouw kapitaal, blijf je aan de menselijke kant investeren, behaal je de doelen van jouw organisatie en garandeer ik dat het werkgeluk binnen jouw organisatie zal groeien tot een niveau van 9,2 de Woow Factor.

De kosten van deze investering zijn slechts een fractie van de kosten van het aannemen van een nieuwe medewerker, wat gemiddeld 60% van een jaarsalaris bedraagt.

Dus: lagere kosten, minder uitval en verloop, meer inzicht en controle, en jouw doelen worden behaald

Bericht Delen

ONTWIKKEL

JEZELF

IK WIL GRAAG DE WHITEPAPER ONTVANGEN.

Download white paper ‘Datagedreven besluitvorming’

wij ontwikkelen groei samen met jou

Steyn&Allberg maakt gebruik van cookies

Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.