Drama Based Training (DBT) is vrij letterlijk vertaald: op drama gebasseerd ontwikkelen. Dat wil zeggen dat je begint met het ‘drama’ dat er verteld moet worden. Dat kan zijn een bepaalde bedrijfscultuur waar we niet achter staan of niet achter zouden moeten staan. Kortom, het uitganspunt is iets dat je ter discussie wilt stellen. Dat laten we tot leven komen door personages, waar het publiek zich mee kan identificeren, zónder dat het direct over hen gaat. Dus je verteld het verhaal van de organisatie, zonder dat mensen zich direct aangesproken voelen. Het gaat over de personages, die je zo menselijk mogelijk maakt, zodat het publiek er in mee kan gaan.
Meeleven noemen we dat. Dit kan grappig zijn, of bloedserieus. In elk geval gaat over iets dat waar is. We kunnen hiervoor verhalen ophalen uit de organisatie, of het is bijvoorbeeld iets dat de directie heel graag wil. In ieder geval gebruiken we de input van de organisatie: wensen, frustraties, dromen, van super concreet tot filosofisch abstract.
Het levert op dat deelnemers zich gaan verhouden tot wat we te vertellen hebben. Die zien personages iets doen, die zien de pijn van personages. Vervolgens mogen zij daar iets over zeggen. We gaan het bespreken. Dat kan door stellingen, door rechtstreeks te vragen, of bijvoorbeeld in groepjes de essentie laten vertellen. Je wil weten: hoe kijken de mensen hier naar?
Kijken we hier hetzelfde naar of verschillend? Willen we hier iets mee? Daar ontstaat de motor voor verandering.
Daar kun je de mensen zelf weer het bos in sturen. Dus mensen: los het zelf op. Afhankelijk van de complexiteit ga je ze daar bij helpen. Dus met teamsessies of training. Dat is dan wel een combinatie. De motor voor verandering is een diepe wens, daar moet je met z’n allen bewust van zijn. Volgende stap is: hoe gaan we daar komen? Kunnen wij dingen nog niet, weten wij dingen nog niet? Moeten we het zelf uitzoeken of juist loslaten? Moeten we getraind worden? Antwoorden op dat soort vragen gaan in deze fase ontstaan.
De derde fase is het nieuwe gedrag in de praktijk brengen. Met alles wat daarbij hoort, valkuilen waar we in trappen. Daar hoort bij dat wij als Steyn&Allberg naast de deelnemers gaan staan en de deelnemers waar nodig bij het handje nemen: “Het is niet raar dat dit gebeurt, dat hoort er bij en dat is goed.” Daar kun je meerdere interventies op doen en een breed scala aan vaardigheidstrainingen en coaching voor inzetten. DBT volgens Steyn&Allberg:
Simpel antwoord: dat kan niet.
Waar we wél voor zorgen: er komt iets van een visie uit, een wens. Je kan als leidinggevende je visie gaan communiceren en mensen gaan meekrijgen. Het kan ook zijn dat mensen er niet achter gaan staan, dat kan. Leg je daar bij neer of ga je afscheid nemen van die mensen? Doe je je best om mensen mee te nemen en ben je bereid keuzes te maken als dat niet lukt? Je kunt water bij de wijn doen, maar je wil niet dat er niks over blijft… Wat wil jij?
Het is altijd een gedeelde verantwoordelijkheid. Wij kunnen niet toveren en zullen geen schijnverhaal verkopen. Wel jou, onze opdrachtgever helpen om het verhaal te laten zien. Als mensen mee gaan, zijn ze ambassadeur. Of mensen zijn tegen en dan moet je als leidinggevende keuzes maken. Daar kunnen wij in begeleiden.
Een businesscoach hoeft jou tenslotte niet te vertellen hoe jij je werk moet doen.
Hij of zij zal echter wel stevig in zijn/haar schoenen moeten staan om voldoende tegenwicht te bieden. Om je echt uit te kunnen dagen voor kritisch zelfonderzoek, om daar te gaan waar het lastig wordt. Business coaching is een creatief en motiverend proces, maar geen makkelijke en snelle oplossing. Het vraagt om een investering in geld, tijd en commitment en kan op momenten de nodige weerstand oproepen. Een Business Coaching traject heeft alleen zin als de opbrengst de investering overtreft. De ervaring leert dat een Business Coaching traject vaak één van de beste investeringen is die een onderneming kan doen, omdat de opbrengst in energie, op persoonlijk vlak, effectiviteit, innovatie en resultaat vele malen groter is dan de investering.
Het gaat over wat er werkelijk toe doet, op een luchtige manier. Het is niet iets dat ingewikkeld is en wat zwaar is en waar utopische deskundigheid e.d. voor nodig is. Nee, mensen vinden het leuk om aan te pakken en het er open over te hebben. Ze laten zich horen, voelen zich gehoord, hebben het vertrouwen dat ze er invloed op hebben en zien mogelijkheden er ook iets mee te doen. Er is een haast eindeloze hoeveelheid mogelijkheden om mensen daarin te begeleiden, om dat proces te faciliteren.
Het is heel belangrijk om van een organisatie een organisme te maken, om ieders unieke toegevoegde waarde een plekje te geven. In het collectief je eigen plek te weten te vinden. Jouw visie ten opzicht van de ander, van de groep. Bewustworden. De weg van de minste weerstand vinden, je wil het jezelf en elkaar zo makkelijk mogelijk maken. Met DBT haal je de complexiteit eraf, het wordt zo kraakhelder.
Welkom! Leuk dat je interesse hebt in onze diensten. Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.